WETGEVING OVER GEBRUIK VAN DRONES

 

13/12/2016 (TP) (Updated 03/03/2018) - Drones en de Belgische wetgeving : de laatste tijd hoor je er meer en meer over spreken tijdens nieuwsuitzendingen op TV.

In een poging wat meer duidelijkheid te brengen over wat mag en wat niet mag, hebben we 't één en 't ander op een rijtje gezet.

Update 03/03/2018 : in bepaalde gebieden is het particuliere gebruik van drones zowiezo verboden - óók op privéterrein, bijvoorbeeld in je eigen tuin. Luchtverkeersleider BelgaControl heeft samen met het Directoraat-Generaal Luchtvaart de website www.droneguide.be gelanceerd, waarop deze "no-fly zones" op een kaart worden weergegeven.

Sinds 25 april 2016 is er een Koninklijk Besluit van kracht betreffende het gebruik van drones in België.

Nu wordt er ook een info-campagne gelanceerd om iedereen beter op de hoogte te brengen van deze wetgeving. Daarbij hoort een info-folder, die er vermoedelijk als volgt zal uitzien (klik op de afbeelding voor de folder in PDF-formaat) :

In België wordt het gebruik van drones opgesplitst in drie categorieën : vrijetijdsgebruik, klasse 2, en klasse 1 - met daarbij een extra onderverdeling klasse 1a en klasse 1b gebaseerd op het risicogehalte van de vlucht.

Enkele woordjes extra uitleg voor elke categorie ...


VRIJETIJDSGEBRUIK


De drone mag maximaal 1 kg zwaar zijn. Je mag maximaal 10 meter hoog vliegen, alleen overdag, en alléén op privéterrein. De drone mag alleen gebruikt worden voor recreatieve doeleinden, en de piloot respecteert ten allen tijde de veiligheidsregels (zie hieronder).

Meer info kan je terugvinden op de website van de FOD Mobiliteit - drones & vrijetijdsgebruik.

Als de drone gebruikt wordt voor niet-recreatieve doeleinden, of als de drone zwaarder is dan 1 kg, wordt de activiteit ingedeeld bij klasse 2 of klasse 1.


KLASSE 2


Drones van klasse 2 zijn maximaal 5 kg zwaar. Je mag maximaal 45 meter hoog vliegen, en niet alleen op privéterrein maar ook in buitengebieden. Vliegen boven steden en dorpen is echter NIET toegelaten. De drone mag gebruikt worden voor commerciële vluchten.

De piloot moet minstens 16 jaar oud zijn, hij moet een theoretische opleiding volgen (+/- 750 euro) en een praktijkexamen afleggen.

Je moet een BA-verzekering afsluiten, en je drone moet geregistreerd worden bij het DGLV.

En als klasse 2-piloot respecteer je natuurlijk ook de veiligheidsregels (zie hieronder).

Meer info kan je terugvinden op de website van de FOD Mobiliteit - drones klasse 2.


KLASSE 1


Drones van klasse 1 zijn maximaal 150 kg zwaar. Je mag tot 91 meter hoog vliegen, en dit niet alleen op privéterrein maar ook in buitengebieden. Vliegen boven steden en dorpen is echter NIET toegelaten. De drone mag gebruikt worden voor commerciële vluchten.

De piloot moet minstens 18 jaar oud zijn, hij moet een opleiding volgen (+/- 2500 euro) en een theorie- en praktijk-examen afleggen. Een medisch attest LAPL is verplicht.

Je moet een BA-verzekering afsluiten, en je drone moet geregistreerd worden bij het DGLV.

Vóór elke vlucht moet je je vluchtplan indienen bij het DGLV en je moet een operationeel handboek hebben. Bovendien moeten er twee waarnemers aanwezig zijn die samen met jou de drone in het oog houden.

Afhankelijk van het risicogehalte van de vlucht spreekt men over klasse 1b (matig risico) of klasse 1a (hoog risico) : voor vluchten met een hoog risico moet het DGLV toelating geven, en je drone moet gecertificeerd zijn door het DGLV.

En net zoals alle andere drone-piloten respecteert een klasse 1-piloot natuurlijk de veiligheidsregels (zie hieronder).

Meer info kan je terugvinden op de website van de FOD Mobiliteit - drones klasse 1.

Gerelateerde berichten