Kan mijn Garmin GPS verbinden met Galileo?
Als je je afvraagt of jouw Garmin GPS-apparaat ook Galileo-signalen kan ontvangen, ben je niet alleen. Het Galileo-systeem, het Europese satellietsysteem voor plaatsbepaling, biedt potentiële voordelen zoals verhoogde nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.
Veel moderne GPS-ontvangers zijn in staat om naast GPS en Glonass ook Galileo-signalen te ontvangen. Echter, sommige Garmin-modellen kunnen nog steeds beperkingen ondervinden door softwarematige redenen. Dit komt omdat het Galileo-systeem nog niet volledig operationeel is, met de laatste satellieten pas in november 2020 gepland voor gebruik.
Ontdek hoe de huidige staat van Galileo en de compatibiliteit met Garmin-apparaten jouw navigatie-ervaring kan beïnvloeden.
Wat zijn de verschillende navigatiesystemen?
GPS
is het Amerikaanse satellietsysteem voor plaatsbepaling. Er bevinden zich 32 satellieten in de ruimte die tijdssignalen uitzenden, waarmee je via een GPS-ontvanger je positie op aarde kunt bepalen. Voor consumenten ligt de nauwkeurigheid tussen de 3 en 5 meter.
Glonass
is het Russische satellietsysteem, bestaande uit 21 satellieten. Om de signalen van Glonass te ontvangen, heb je een speciale ontvanger nodig. De meeste recente Garmin-apparaten ondersteunen naast GPS ook Glonass, met een nauwkeurigheid van 4 tot 10 meter voor consumenten.
Galileo
is het Europese satellietsysteem. Ook hier heb je een ontvanger nodig om de signalen op te pikken en je positie te bepalen. Chips die Glonass-signalen kunnen ontvangen, zijn ook compatibel met Galileo. Sinds 2016 worden bijna alle Europese smartphones uitgerust met chips die geschikt zijn voor het ontvangen van Galileo-signalen. De nauwkeurigheid voor consumenten kan oplopen tot 20 tot 50 cm, bij volledige dekking van 24 satellieten. Momenteel zijn er 22 bruikbare Galileo-satellieten beschikbaar.
Kan mijn GPS verbinden met Galileo?
Alle nieuwere GPS-ontvangers die Glonass-signalen kunnen ontvangen, zijn ook in staat om Galileo-signalen op te pikken. Het is echter een softwarematige beperking dat sommige nieuwere Garmin-apparaten nog geen gebruik maken van Galileo. Maar waarom is dat zo?
Het Galileo-systeem is nog niet volledig operationeel. Sinds augustus 2018 zijn er voldoende satellieten in gebruik om plaatsbepalingen met een nauwkeurigheid vergelijkbaar met GPS mogelijk te maken. De laatste satellieten zullen pas in november 2020 in gebruik worden genomen, waarna nauwkeurigere plaatsbepaling mogelijk wordt.
Hoewel de Galileo-satellieten al sinds 2016 in gebruik zijn, heeft de Amerikaanse overheid pas vanaf eind 2018 (op 15 november 2018) het gebruik van deze signalen in de VS toegestaan. Tot die tijd waren ze in de VS niet zichtbaar of bruikbaar.
Garmin heeft aangegeven momenteel bezig te zijn met het testen van alle systemen die fysiek compatibel zijn met Galileo, en brengt hiervoor updates uit. Op hun website biedt Garmin een overzicht van producten die compatibel zijn met Galileo. Hoewel de lijst momenteel nog beperkt is en mogelijk niet volledig, zijn sinds november 2018 (de datum waarop testen in de VS werd toegestaan) voor verschillende toestellen al (beta-)firmware-updates uitgebracht die het mogelijk maken om de Galileo-satellieten te gebruiken.
Kan ik navigatiesystemen combineren?
Het combineren van verschillende navigatiesystemen kan afhankelijk van je situatie voordelen bieden. Elk systeem heeft namelijk specifieke sterktes:
-
GPS + Glonass: Deze combinatie biedt vooral betere locatiebepaling in omgevingen met hoge gebouwen of steile rotswanden. Voor normaal gebruik zoals fietsen, wandelen of autorijden, biedt deze combinatie echter weinig meerwaarde, maar verbruikt wel meer energie.
-
GPS + Galileo: Op dit moment is deze combinatie vergelijkbaar met GPS + Glonass. Sinds de lancering van de laatste satellieten in juli 2018 verbetert de positiebepaling gestaag. Zodra de laatste satellieten eind 2019, begin 2020 operationeel zijn, zal de nauwkeurigheid nog verder toenemen.
-
GPS + Glonass + Galileo: Hoewel je zou verwachten dat het combineren van alle drie de systemen de beste resultaten oplevert, is de locatiebepaling hier minder nauwkeurig dan bij de combinatie GPS + Galileo.
In de onderstaande tabel wordt de nauwkeurigheid van de verschillende combinaties geïllustreerd, waarbij de simulatie is uitgevoerd in een stedelijke omgeving met veel hoogbouw, ook wel een 'Urban Canyon' genoemd.
Positie 1 | Positie 2 | |
---|---|---|
GPS | 331,9 meter | 76,2 meter |
GPS + Glonass | 42,9 meter | 7,6 meter |
GPS + Galileo | 10,7 meter | 5,4 meter |
GPS + Glonass + Galileo | 43,0 meter | 24,7 meter |
Wat is het voordeel van een hogere positie-accuraatheid in het dagelijks leven?
In de auto / motor:
Momenteel biedt een hogere accuraatheid geen grote voordelen. Toekomstige systemen kunnen echter helpen bij het kiezen van de beste rijbaan voor een vlotte doorstroming en bij het verkrijgen van een fix bij het wegrijden vanuit een garage. Ook kunnen ze nauwkeuriger aangeven waar je je bevindt op een rotonde en welke afslag je moet nemen.
Op de fiets:
Voor de meeste fietsritten is de huidige nauwkeurigheid voldoende. Bij een kruising van minimaal 12 meter weet je met een nauwkeurigheid van 3 meter precies waar je moet afslaan.
Wandelend:
Vergelijkbaar met fietsen. In bergachtige gebieden kan een hogere nauwkeurigheid echter belangrijk zijn, maar die is momenteel nog niet beschikbaar. Door te variëren met satellietcombinaties kun je wel een betere plaatsbepaling krijgen.
Geocachen:
Met een nauwkeurigheid van 20 cm kun je bijna direct de cache vinden, op voorwaarde dat de cache-plaatsing in het verleden nauwkeurig is beschreven.
Toekomstige mogelijkheden:
Het Galileo-systeem biedt verdergaande mogelijkheden zoals automatische noodsignalen voor voertuigen en reddingsdiensten. Dit kan de responstijd aanzienlijk verkorten, van gemiddeld 75 minuten naar 20 minuten, en de zoekgebieden van 300 m² naar 25 m² verkleinen. Deze toepassingen vereisen echter nog verdere ontwikkeling van hardware en software.
Op internet circuleren veel verouderde en onnauwkeurige informatie over dit onderwerp. De meeste informatie hierboven komt van de website van de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA).