WAAROM KOMEN MIJN WAARDEN VAN GARMIN CONNECT NIET OVEREEN MET STRAVA?

Je gaat een fietstocht fietsen van 100 km, je laadt alles op zoals het moet naar Garmin Connect. Nadien kijk je op Strava en zie je opeens 100,4 km?! Hoe komt het dat mijn waarden niet overeenkomen? Dat lees je hier!

waarden Garmin connect en strava komen niet overeen

Eigenlijk is het antwoordt redelijk simpel. Garmin Connect stuurt de data door naar Strava, vervolgens analyseert Strava de data die het binnenkrijgt en past deze aan aan de data die ze zelf hebben. Meestal zal je maar een paar honderden meters verschil, soms een 10-tal meter, dit afhankelijk van de lengte van de activiteit. Waarom doen ze dit? Omdat de data van de GPS niet altijd 100% is. Bijvoorbeeld tijdens het rijden in het bos valt de GPS ontvangst gedeeltelijk weg waardoor er een GPS punt niet op de weg ligt maar 10 meter er naast. Gebeurt dit een paar keer in 1 route dan zal er een verschil zijn, soms wordt dit ook wel GPS drift genoemd.

Voorbeeld hieronder opgenomen met een Garmin Edge 830:

WAAROM IS DE AFSTAND OP MIJN STRAVA ANDERS DAN OP MIJN GPS TOESTEL?

Veel GPS toestellen meten hun afstand aan de hand van GPS gegevens en/of een snelheidssensor. Strava zal de geüploade gegevens wat 'gladder' maken om uitschieters van GPS-punten te verwijderen, maar in het algemeen,
als we de afstandsstream van uw apparaat gebruiken, zou u een vergelijkbare afstand op Strava moeten zien als op uw GPS-apparaat. Als een apparaat helemaal geen afstandsstroom in het bestand schrijft, zouden we de
GPS-gegevens gebruiken om de afstand te berekenen door de afstand van GPS-punt tot GPS-punt op te tellen. Nogmaals, worden er wel afvlakking gedaan om uitschieters van GPS-punten te verwijderen - dit omvat onnauwkeurige GPS-punten en gegevens die duidelijk niet consistent zijn met het bestand. Er is een drempel voor uitschieters/slechte GPS-gegevens waardoor de bestandsparser van Strava de afstand van uw activiteit opnieuw berekent door de GPS-en apparaatafstand samen te voegen om die gebieden met slechte GPS-/apparaatgegevens te corrigeren. Deze slechte gegevensdetectie is een poging om de kwaliteit van geüploade gegevens op Strava te verbeteren en lost veel problemen met GPS-inconsistenties op. Deze opnieuw verwerkte afstand kan afwijken van de afstandsgegevens die oorspronkelijk door het GPS-apparaat
zijn gerapporteerd, vooral als er een snelheidssensor aanwezig is.

HOE MEET STRAVA DE AFSTAND EN HOE WORDT DIT WEERGEGEVEN?

Wanneer een GPS-bestand wordt geüpload, neemt Strava de afstandsgegevens die in het bestand zijn vastgelegd en ontleedt deze in een gegevensstroom om de totale afstand, gemiddelde snelheid en maximale snelheid te berekenen. Afhankelijk van welke methode voor afstandsregistratie wordt gebruikt (zie uitleg hieronder), worden die gegevens weerspiegeld in de afstandsstroom, en dus op Strava. Onder normale omstandigheden zouden de verschillen minimaal moeten zijn bij het vergelijken van afstands- of snelheidsstatistieken op Strava versus het GPS-apparaat, maar kleine inconsistenties zijn waarschijnlijk te wijten aan het kraken van getallen aan beide kanten - Strava verwerkt en analyseert de gegevens in het bestand onafhankelijk, terwijl de meeste GPS-apparaten tabel deze waarden op het apparaat zelf.

Op Strava draagt ​​afstand bij aan je totale afstandstotalen, of het nu in je trainingskalender is, de staafgrafiek op de profielpagina of in je algemene en jaarlijkse statistieken in de profielzijbalk. Bovendien dragen afstandsmetingen bij aan uw gemiddelde snelheid, aangezien de gemiddelde snelheid wordt berekend op basis van de afstand over uw totale bewegingstijd. Afstand draagt ​​echter niet bij aan uw segmenten of segmenttijden. Segmenttijden zijn gebaseerd op wanneer u het begin- en eindpunt van een segment passeert. Daarom is afstand meestal een persoonlijke statistiek en statistiek, behalve wanneer Strava een op afstand gebaseerde uitdaging uitvoert, zoals de maandelijkse afstandsuitdagingen, en in dat geval zou afstand competitief zijn.

UW AFSTAND BIJWERKEN?

Als je vermoedt dat er een probleem is met de afstand of hoogte die door je apparaat is vastgelegd, heb je de mogelijkheid om de afstand van je apparaat te negeren met de Strava post-upload-aanpak. Klik op de "Afstand?" tekst onder de afstandsstatistiek in het overzicht. Er verschijnt een dialoogvenster met een knop om 'Afstand terug te zetten'. Dit kan de kwaliteit van geüploade gegevens verbeteren door uitschieters van GPS-gegevens, zoals onnauwkeurige GPS-punten en gegevens die duidelijk inconsistent zijn met het bestand, te elimineren. Als u van gedachten verandert, klikt u nogmaals op de tekst om terug te keren naar de oorspronkelijke afstand.

Gerelateerde berichten